„Akit az üveg egyszer megfertőz, az örökké a rabja is marad”

 

Vannak köztük tősgyökeresek, vidéki eredetűek és külföldi tulajdonúak – ami közös bennük, hogy változatos tevékenységüket Sopronban végzik. Sorozatunkban a város legjelentősebb cégeit mutatjuk be, ezúttal a Csonka és Fiai Kft.-t.

– A ’80-as, ’90-es években indult el nagyon sok családi cég, mert akkoriban volt először lehetőség önállóvá válni – kezdte Csonka László, aki testvérével, Zoltánnal és édesanyjával együtt vezeti a Csonka és Fiai Kft.-t. – Volt, akinek a privatizáció, másnak pedig egy családi ház garázsa jelentette a kiindulási alapot – nekünk az utóbbi.

A céget több mint 40 éve, 1982-ben alapította néhai Csonka Tivadar. A kis garázsban eleinte laboratóriumi üvegeszközöket, karácsonyfadíszeket és üveg díszműárukat állítottak elő. A cég gyorsan fejlődött: 1986-ban 300 négyzetméteren 16 munkatárssal, 1997-ben 2000 négyzetméteren, napjainkban pedig már 3700 négyzetméteren gyártanak és raktároznak körülbelül 50 dolgozó közreműködésével. Az országhatáron túli értékesítést hamar megkezdték, napjainkban már javarészt exportra gyártanak. 1994-ben a világ vezető műszaki üveggyártójának, a Schott csoportnak lettek a partnerei. – A cég életében ez a kapcsolat az egyik legnagyobb mérföldkő – folytatta az ügyvezető. – A Schott-tal egymás bástyái lettünk: ők Magyarországon, mi a világban próbáltunk piacot szerezni. Rajtuk keresztül kerültünk kapcsolatba az egykor jénai edényeket, teáskannákat gyártó Jenaer Glas GmbH-val. Jénában 2005-ben a gyártás leállt, mi pedig megvásároltuk a gépeiket, formáikat és a technológiájukat, és megalkottuk a Trendglas Jena márkanevet.

A Trendglas Jena GmbH létrehozásával a soproni családi vállalkozás hőálló háztartási üvegeszközöket – például teáskannákat és -kancsókat, kávékészítő eszközöket, csészéket, szűrőket – is kezdett gyártani. Ezzel végképp megvetette lábát a nemzetközi piacon: a világ öt kontinensére, mintegy 52 országba kezdett szállítani, termékei számos rangos, nemzetközi díj nyertesei. Nemrégiben Molnár Attila kávépörkölő-tulajdonossal terméket fejlesztett a filtereskávé-készítés világmárkájának, a Chemex-nek is (erről lapunkban is beszámoltunk: Sopronból az amerikai piacra, Soproni Téma, 2023. február 15.).

– Akit az üveg egyszer megfertőz, az örökké a rabja is marad – emelte ki Csonka Zoltán. – Édesapánktól mindent megtanultunk: az üveg szeretetét, a munkát, az alapokat, melyből a mai napig táplálkozunk. Korán megengedte, hogy magunk döntsünk, és azt is hagyta, hogy néha rosszul, mert abból jobban tanul az ember, mint amikor megmondják neki, hogy mit kellene csinálnia.

– A fejlődés nem áll meg, mindig kell valami újat keresni. A kezdetektől fogva az volt az egyik célunk, hogy több lábon álljunk – tette hozzá Csonka Tivadarné. – A másik pedig, hogy a minőség a lényeg, nem a mennyiség – ez a férjem alapelve volt.

Csonkáék vallják, lényeges, hogy amit csinálnak, eredményes, jó és úttörő legyen, hiszen ha egy cég nyitott az újra, azt megérzi a piac. Olyan lézertechnológiával dolgoznak, amilyen a világon máshol nincsen. – Szerencsére benne vagyunk egy olyan vérkeringésben, ahol kapjuk az impulzusokat – zárta Csonka László. – Így aktív szereplői vagyunk sorsunk alakításának, nem passzívan nézzük, mi történik körülöttünk.

Forrás: www.sopronitema.hu

X