Interjú Nyirő Józseffel, a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének (MAJOSZ) elnökével a járműipar előtt álló kihívásokról, és arról, hogyan tudnak a kihívásokkal megküzdeni a magyar kkv-k, beszállítók.

– A tavalyi évben egyértelműen az energiaválság jelentette a legnagyobb kihívást a MAJOSZ tagvállalatai számára. Hogyan változott azóta a helyzet? Milyen megoldásokat találtak a cégek?

– Globális szinten megoldódni látszik a probléma, mert az azonnali piacon jelentős mértékben, nagyságrendileg negyedére esett a gáz és a villanyáram ára. Ugyanakkor problémát jelent, hogy sokan nagyon magas áron fixálták az áraikat – ezek a cégek most nehéz helyzetbe kerültek és rosszul jártak. Általában a kisebb cégek fixálták a szerződésekben meghatározott árakat, mert attól féltek, még magasabbra ugorhatnak az energiaárak, és így próbáltak túlélni.

Aki az azonnali piacon szerzi be a gázt és az elektromos áramot, annak már nem is feltétlen az energiaár jelenti a legnagyobb problémát, de sajnos van egy réteg, aki pórul járt. Furcsa a helyzet, mert a versenypiac jelentősen el van torzulva, drasztikus eltéréseket okoz az önköltségben az, hogy valaki fix vagy piaci áron szerzi be az energiát. Akár autóipari profitnyi pluszköltséget is okozhat a tavaly fixált ár, ami bőven veszteségessé tehet kisebb cégeket.

– Mi most a legnagyobb kihívás a MAJOSZ tagvállalatok számára?

– Mint említettem, a beszállítói lánc egy jelentős hányadára nagyon negatív hatást gyakorol az energiahelyzet jelenleg is. Hiába csak egy részét – nehéz megmondani, mekkora hányadot, de akár húsz-harminc százalékát – érinti ez a láncoknak, ha az energiaárak miatt bedől egy-egy vállalat, az érezhető problémát okozhat a teljes beszállítói láncban.

A MAJOSZ-ban erőteljesebben látszódik ez a folyamat, jellemzően pár hónappal előre látjuk a jelentkező kihívásokat. Az energiaválság sok helyen megoldódik, de másoknak óriási problémákat okoz, ami a versenyképességet ronthatja, akár országos szinten is. Éppen ezért fontos lenne az áram árát úgy fixálni, hogy versenyképes energiaárai maradjanak a magyar vállalatoknak. A rossz, fixált szerződéseket felül lehetne vizsgálni, és ha mindenki átmehetne az azonnali piacra – ez nagy segítséget jelentene.

Most kicsit olyan, mintha az energiatőzsdén ülnénk, miközben a vállalkozásoknak nem erre kellene összpontosítania, hanem a termelésre, fejlesztésre – az energiaárakkal való napi foglalkozás kiveszi a szelet a vitorlából.

– Vannak példák arra, hogy fejlesztésekkel – digitalizációval, környezetbarát technológiákkal – csökkentették a járműipari beszállítók az energiaköltségeiket?

– A lehetőségeihez mérten mindenki próbált energiahatékonyságot segítő beruházásokat végrehajtani. Az energiatárolás is kihívást okoz, hiszen például a napelemek éjszaka nem tudnak áramot termelni, miközben a járműiparban jellemző, hogy éjjel-nappal működnek a vállalatok.

A cégek nagy része lép ebbe az irányba, az ilyen fejlesztések sokat segítenek az energiaköltségek mérséklésén. A téli időszak ráadásul még rosszabb a rezsi szempontjából, ezért is fontos, hogy az állam támogatja az energiaintenzív szektorokat, ezt üdvözöljük.

– Milyen várakozásokkal tekint a MAJOSZ az Automotive Hungary és Ipar Napjai kiállításra? Mennyi tagvállalatuk vesz rész kiállítóként az eseményen?

– Mindenki próbál üzleti, kereskedelmi lehetőségeket keresni, az Automotive Hungary és Ipar Napjai olyan esemény, ahol komoly lehetőség nyílik a kapcsolatépítésre, mi is nagyon készülünk. A költség természetesen komoly kihívás, ezért tartjuk fontosnak, hogy a MAJOSZ-standon relatíve jó áron tudjanak megjelenni a cégek. Szeretnénk minél több vállalatot vonzani a kiállításra, mert minél többen leszünk, annál eredményesebb lesz. Úgy gondolom, hogy létszámban a tavalyi szintet fogjuk tudni tartani, óvatos optimizmussal tekintünk előre, mert mindenki igyekszik visszafogni a kiadásait.

– Az elektromos átalakulás egyre jobban érezteti a hatását a magyar járműiparban, elég csak az akkumulátorgyárakra gondolni. Erre hogyan készültek fel a magyar kkv-k?

– Az elektromos átállás egy lehetőség, van benne egy forradalmi jelleg, nagyon komoly, átfogó átalakulásról van szó. Beszállítói oldalról ez egy kritikus időszak, ezzel összefüggésben üdvözöljük is a hírt, miszerint 2035-től a belső égésű motorok megmaradhatnak az új autókban az EU-n belül, ha szintetikus üzemanyaggal működnek. Ettől még az akkumulátorgyártás felé nagyon fontos nyitni, ez egy piaci potenciál.

Véleményem szerint a magyar kkv-k alkalmasak az elektromobilitás világában a helytállásra, de mindenképpen meg kell vizsgálni, milyen feltételek szükségesek ahhoz, hogy ide be tudjanak szállítani. Beszállítói oldalról a felkészültség megvan, mi pedig a beszállítói láncok kialakításán dolgozunk.

– Hogyan tud a védelmi ipar felé nyitni a MAJOSZ? Milyen más területek felé tudnak még elmozdulni a járműipar határán?

– A védelmi ipar az egyik legzártabb rendszer, ahová nehéz beszállítani. Ügyes felkészüléssel, valamint megfelelő háttérrel és támogatással ez egy elérhető cél. A MAJOSZ az akkumulátoripar, a hidrogénipar, a védelmi ipar és a légi ipar felé is nyitna, mert a cégeknek lehetőséget kell adni. A fennmaradásuk záloga lehet, hogy ezekbe az iparágakba bekerüljenek.

Minden eszközt, minden támogatót meg kell fognunk ebben a rendszerben, és együtt kell működnünk velük. Garantálni persze nem lehet semmit, de mi azt tudjuk ígérni, hogy küzdünk azért, hogy minél jobb kapcsolatok alakuljanak ki: fórumokat, találkozókat szervezünk, keressük a lehetőségeket. Rövid és hosszútávon célunk, hogy az említett iparágakban szeretnénk jelen lenni.

A jövőben kiemelten fontos lesz, hogy együttműködve, szakmaian felkészülve, közösen vegyük az akadályokat, a mi feleadatunk ehhez megteremteni a kapcsolatteremtési és oktatási hátteret.

Forrás: autopro.hu

X