November közepén házigazdánkkal, Sebő Gyulával (a K9 Sport Kft. tulajdonosa), Klubtársainkkal és meghívott vendégeinkkel a világmárka építésről, a globális kereskedelemről, szellemi tulajdonunk megvédéséről és mindezek fontosságáról beszélgettünk.

A programot Sebő Gyula feltaláló, dizájner, üzletember előadása nyitotta meg, melyben bepillantást nyertünk a kezdetekbe, azaz hogyan is indult a mára már világmárkává vált Julius K9 kutyahám gyártása, értékesítése. A tulajdonos szerint nagyon fontos a márkanév levédése, a helyi adottságok felhasználása és a helyi gyártás – ugyanakkor világszintű értékesítés, melyben segít, ha a terméket nemzetközi versenyeken is megmérettetik. Esetükben a jól tervezett kapcsolatépítés, a dinamikus gyártás, valamint a környezettudatosság is a siker kulcsai. Előadásának zárógondolatai alábbiként csengtek:

„A vállalkozói szellem ma már nem lehet öncélú és csupán vállalatorientált. Nem lehet sem megtestesítője, sem pedig csupán üzenete a vásárlás, a befektetés és az élvezetek iránti igény megteremtésének. Felismeri, hogy a vásárlók gyakran félelmekkel néznek a jövőbe, és a gazdasági szereplőktől – így tőle is – megoldásokat várnak. Elfogadja, hogy a jelen fogyasztói kutúra nem fenntartható, illetve egyenesen gátja az egészséges emberi létezésnek a földön – mind testben, mind lélekben. A vállalkozó ezért a fenntarthatóság, értékteremtés és közcélú tettrekészség fényében tervez és irányítja a csapatot”.

A házigazda előadását Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) elnökének felszólalása követte. Az elnök beszélt a szellemi tulajdon (IP) fontosságáról, a példaként felhozott LEGO dániai központjában például az ott dolgozók 98%-a jogász, s feladatuk, hogy a LEGO termékekkel kapcsolatos jogokat védje, vagy épp vásárolja. Az SZTNH elnöke szerint is nagyon fontos a vállalati adatok kinyerése és kezelése, értelmezése, mely segíthet az innovációban és így a szellemi tulajdon bővítésében.

Az előadás során megtudtuk, hogy évente csupán alig több, mint 450 db bejelentés érkezik az SZTNH-ba, s a beadott találmányoknak, szabadalmaknak csak 30%-a valósul meg. Ennek egyik fő oka, hogy sokszor, a kreativitás mellé hiányzik a menedzsment készsége. Az is kiderült, egy 1000 cégből álló kérdőíves felmérésre alapozva, hogy a hazai vállalkozók csupán 7%-a innoválna, a többi válaszadó nem lát rá indokot.

Pomázi Gyula előadását Molnár Ferenc, az Ilcsi tulajdonosának bemutatkozása, tapasztalatainak megosztása követte.  A családi vállalkozás a termékek egyedülálló minőségének köszönhetően számos hazai és nemzetközi szinten is elismert díjjal erősíti az Ilcsi márkanevet. A Hungarikummá nyilvánított termékcsalád többek között 15-szörös Superbrand, 9-szeres MagyarBrand, és számos további díj nyertese. A nemzetközi jelenlétet nemzetközi kiállításokon való részvétellel, ill. rendszeresen szervezett saját, nemeztközi konferenciával is erősítik.

Következő előadónk Farkas József, a Sanatmetal Kft. tulajdonos – ügyvezető igazgatója volt, aki maga is aktívan vesz részt a cég kutatási, fejlesztési tevékenységeiben. Többek között a képerősítő nélküli disztális velőűrszegezés innovatőre, a FLEX-TLT gerincrendszer, valamint számos implantátum és egyéb segédeszköz szabadalmának tulajdonosa. Munkásságát a SZTNH elnöke Jedlik Ányos díjjal is elismerte. Az Ő tippjei külföldi márkaépítéshez:

  1. fogyasztók megismerése
  2. okos pozicionálás
  3. frappáns fordítás(ok)
  4. megbízható helyi kapcsolatok kiépítése

Az előadásokat egy kerekasztal beszélgetés zárta, melybe az előadóinkon túl becsatlakozott Dr. Papp-Váry Árpád, Magyar Marketing Szövetség, alelnöke, METU Turizmus és Marketing Intézetének dékánja. Essősy Zsombor, a Klub elnökének moderálása mellett folytatódott a párbeszéd, s szóba került a márka értéke, mérési lehetőségei, és további gyakorlati tippek márkáink nemzetközi szinten való megvédésére.

Képgaléria

X